Hírek

Elérhetőségek

Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (III.26.) önkormányzati rendelete A szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól

Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (III.26.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól

 

Teresztenye Község Önkormányzata Polgármestere, Teresztenye Község Önkormányzata  Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§-ának (2) bekezdésében, 10.§-ának (1) bekezdésében, 26.§-ában, 32.§-ának (3) bekezdésében, 45.§-ának (1) bekezdésében, 92.§-ának (1) és (2) bekezdésében, 132.§-a (4) bekezdésének d. és g. pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 18.§-ának (2) bekezdésében, 29.§-ának (1) bekezdésében és 131.§-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,  a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§-a (1) bekezdésének 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében, valamint a  katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

 

I. fejezet

Általános rendelkezések

 

1. A rendelet célja

 

1.§ (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokról.

 

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával – a rendelkezésre álló pénzügyi keret figyelembevételével – a szociális szempontból rászorult családok megélhetését kívánja elősegíteni, a támogatások mértékének, formáinak, szabályainak és korlátozó rendelkezéseinek meghatározásával. Ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből gondoskodjanak.

 

2. A rendelet hatálya

 

2.§ (1) E rendeletet kell alkalmazni Teresztenye Község Önkormányzata közigazgatási területén állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen élő

 

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.

 

(2) E rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az a) -d) pontban foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

 

3. Hatásköri szabályok

 

3.§ )  (1)    Az e rendeletben meghatározott szociális feladatokat és hatásköröket a képviselő- testület és  a polgármester figyelembe véve az Szt. valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény (a továbbiakban: Gyvt.) rendelkezéseit, az általános  közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. Törvény előírása szerint gyakorolja.

         (2) A képviselő-testület hatáskörébe tartozik  a települési támogatás  megállapítása.

  (3) A polgármester hatáskörébe tartozik:

     a.) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott

         temetési támogatás

     b.) Szociális étkeztetésre jogosultság megállapítása

     c.) Köztemetés elrendelése

     d.) Rendkívüli települési támogatás megállapítása  

 

 

4.Eljárási rendelkezések

 

4.§ (1) A szociális ellátás iránti kérelmet – e rendeletben előírt egyéb rendelkezés hiányában – egész évben írásban, vagy az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton lehet benyújtani.

 

(2) Az egyes támogatási formák a hatáskör gyakorlójának döntése alapján hivatalból – kérelem nélkül – is megállapíthatóak.

 

5.§   A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát az alábbiak szerint ellenőrizheti a döntést előkészítő:

 

a) az adóhatóságot megkeresheti,

b) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet megkeresheti,

c) családsegítő szolgálatot megkeresheti,

d) környezettanulmány készítését rendelheti el,

e) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

 

6. §    Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) valamint a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet rendelkezései az e rendeletben foglalt eltérésekkel alkalmazandók.

 

5.A települési támogatás általános szabályai

 

7.§     A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.

 

8.§ (1) Nem szükséges a kérelmezőnek új kérelem esetén, új igazolást csatolni, illetve ismételt nyilatkozatot tenni a tárgyévi kérelmeihez, ha a jogszabályoknak és a rendelet előírásainak megfelelően már benyújtotta és abban változás nem következett be:

 

a) a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,

b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,

c) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

d) a tartósan beteg, illetőleg fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az együtt működésről, az álláskereső ellátásról, vagy a regisztrálásról az illetékes járási hivatal által kiadott előző havi igazolást, határozatot, vagy az aktív korú ellátásra való jogosultságot megállapító határozatot,

g) A gyermek elhelyezése, vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.

 

(2) Annak igazolására, hogy a szülő gyermekét egyedül neveli, illetve gyermektartásdíjban részesül, bontóperi, vagy gyermekelhelyezésről szóló ítélet, képzelt apát megállapító határozat, gyermektartásdíjat megállapító bírói ítélet, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat szolgálhat.

 

 9.§ A települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

 

6.Az ellátások folyósítása

 

10.§ (1) A települési támogatás folyósítása:

a) készpénzben házipénztárból, vagy

b) átutalással, vagy

c) postai úton, vagy

d) természetben

történhet.

 

(2)  Rendkívüli települési támogatás házi pénztárból, a támogatott pénzintézeti folyószámlájára való utalással, vagy postai úton fizethető ki.

 

(3)  A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult az összeg felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható.

 

II. fejezet

 

A települési támogatás formái

 

7. Rendkívüli települési támogatás

 

11.§ (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek   az egy  

        főre jutó havi nettó jövedelem  nem haladja meg a 200 ezer forintot,

 

 

a)   tartós betegség, műtét, vagy baleset miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be, vagy

 

b)   elemi kár, vagy sérelmére elkövetett szabálysértésből, bűncselekményből anyagi kár keletkezett, vagy

 

c)   nyugdíj, vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásáról és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik, vagy

 

d)   nagyobb összegű, váratlan, vagy előre nem látott kiadásai vannak, amelyeket önhibáján kívül nem tud kiegyenlíteni, vagy

 

e)   a gyermek nevelésével, gondozásával, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba történő visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásai keletkeztek.

 

(2) Az (1) bekezdés a) -e) pontjában meghatározott esetekben a rendkívüli települési támogatás összege éves szinten személyenként nem haladhatja meg az 30.000,-Ft-ot.

 

 

 

8. Települési támogatás

 

 

 

12.§ Települési támogatás:

 

a)  a létfenntartási gondok enyhítése;

b) COVID járvány megelőzése, vagy következményeinek kezelése céljából felmerülő kiadások költségeihez való részbeni hozzájárulás;

              c) rászoruló családok téli tüzelő beszerzését célzó támogatás

d) családok karácsonyi támogatása

         e) beiskolázási támogatás     

         céljából biztosítható.

 

 

13.§ Létfenntartási gonddal küzdő személynek a fennálló létfenntartási gondja enyhítésére amennyiben az egy főre jutó havi nettó jövedelem  nem haladja meg a 250 ezer forintot, települési támogatás nyújtható, melynek esetenkénti összege nem haladhatja meg az  50.000,-Ft-ot, éves összege pedig a 100.000,-Ft-ot.

 

14. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a személy, akinek jövedelme, illetőleg akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem

 nem haladja meg a 300 ezer forintot.

 

(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított önkormányzati támogatás mértéke 20 000 Ft.

 

 

15. § (1) A COVID járvány megelőzését, vagy következményeinek kezelését szolgáló hozzájárulás a rászoruló családok részére évente egyszer pénzbeli támogatás biztosítható, amennyiben a család állandó lakóhelye a támogatás megítélésekor a község területén van és életvitelszerűen a bejelentett lakcímen él.

      

 (2) Az (1) bekezdés alkalmazásában rászorultnak tekinthető az a család ahol a család egy főre eső havi jövedelme nem haladja meg a 200 ezer forintot. A támogatás maximális egyszeri összege háztartásonként legfeljebb 20.000 Ft lehet. Azonos lakcímen kizárólag egy háztartás jogosult a támogatásra.

 

16. § (1) Eseti jelleggel tüzelő beszerzés elősegítésére, illetve költségei lefedezésére – a központi támogatásból az önkormányzat külön igénylése alapján természetben biztosított szociális tüzelőanyag támogatáson felül – további tüzelő támogatásban  részesülhetnek – az éves költségvetésben foglalt keret erejéig – azok a szociális rászorult személyek, akik a község területén állandó lakhellyel rendelkeznek és életvitelszerűen ténylegesen a bejelentett lakóhelyükön Teresztenye Községben élnek.

        

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában rászorultnak tekinthető az a család, ahol a család egy főre eső havi jövedelme nem haladja meg a 250 ezer forintot. A támogatás maximális összege háztartásonként maximum 20.000 Ft. Természetben nyújtott támogatás esetén maximum  2 m3 tűzifa. Azonos lakcímen kizárólag egy háztartás jogosult a támogatásra.

 

 

17.§ (1) Eseti jelleggel karácsonyi támogatásban részesülhetnek - az éves költségvetésben foglalt keret erejéig – azok a szociálisan rászoruló személyek, akik a község közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkeznek és életvitelszerűen az állandó lakóhelyükön élnek.

 

(2)  Az (1) bekezdés alkalmazásában rászoruló személynek minősül az a kérelmező, akinek a háztartásában az egyfőre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 300  ezer forintot.

 

(3)  A támogatás maximális összege 50.000,- Ft azzal, hogy azonos lakcímen kizárólag egy háztartás, illetve egy háztartásból csak egy személy jogosult támogatásra.

 

18.§ Beiskolázási támogatás állapítható meg annak a személynek, aki tanköteles gyermeket nevel , illetve  gyermeke nappali tagozaton tanulmányokat folytat, s az egy főre jutó havi nettó jövedelem  nem haladja meg a 250 ezer forintot,

 

9.Köztemetés

 

19.§  (1) Teresztenye község költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megfizetésére az Szt. alapján az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.

 

(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő, továbbá családjában az egy főre jutó havi jövedelem a 60 ezer forintot nem haladja meg.

 

III. fejezet

Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások

 

10. Az önkormányzat által biztosított szociális szolgáltatások

 

20. § (1) A Képviselő-testület a személyes gondoskodás keretében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

 

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás.

 

(2) A Képviselő – testület az étkeztetést és a házi segítségnyújtást feladatellátási megállapodás útján biztosítja.

 

(3) Étkeztetésnél szociálisan rászorult és nem várható el a napi egyszeri meleg étel biztosítása attól, aki beteg, egészségkárosodott, rokkant, hajléktalan, fogyatékos, szenvedélybeteg, a 65 évet betöltötte,  illetve  munkanélküli.

(4) A (3) bekezdésben rögzített állapotot a kérelmezőnek igazolnia kell.

(5) Munkanélkülinek tekintendő az, akit a nyilvántartást végző hatóság a kérelem benyújtását megelőzően álláskeresőként tart nyilván. Álláskeresőként történő nyilvántartásban töltött időszaknak számít az az idő is, mikor a közfoglalkoztatás ideje alatt az álláskeresői nyilvántartás szünetel.

 

 

IV. fejezet

Zárórendelkezések

 

21. § (1)  Ez a rendelet 2021. április 1-jén lép hatályba.

 

(2) Hatályát veszti Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő – testületének a szociális ellátásokról és gyermekvédelem helyi  szabályairól szóló 10/2020.(XII.02.) önkormányzati rendelet.

 

 

 

 

Teresztenye, 2021. március 26.

 

 

                         Brogli Attila                                                         Vécsei Vilmos

                        polgármester                                                               jegyző

 

 

 

Csatolmány(ok):